Table of Contents
Dan zal de leer niet tot leven komen. Dan zal het concept abstract blijven. En niet in een spiritueel pad transformeren. Wanneer de wijsheid en het mededogen van de Boeddha niet ervaren wordt blijft er énkel kennis over - edelstenen sieraden kopen. Zoutkristallampen. Woorden - edelstenen sieraden kopen.‘Kennis’ en ‘wijsheid’ zijn géén synoniemen. Beide begrippen overlappen elkaar niet. Men hoeft geen kennis te bezitten om wijs te zijn
Maar in vele gevallen staan ‘kennis’ en ‘wijsheid’ diametraal tegenover elkaar - edelstenen sieraden kopen. Ik geef enkele voorbeelden:Kennis behoort tot het verleden, terwijl wijsheid zich altijd in het heden manifesteert. Kennis bevredigt het ego, terwijl wijsheid juist dit ego vernietigt. Kennis is overgeleverd, komt van anderen, is tweedehands, terwijl wijsheid uit jezelf komt, oorspronkelijk is
Wijsheid naar inzicht en mededogen. Naar paññā en karunā. edelstenen sieraden kopen.Kennis wijst naar het zintuiglijke, naar het geconditioneerde. Wijsheid naar het transcendente, het ongeconditioneerde. Zelfrealisatie wordt niet verkregen door geleende, ontvangen kennis van anderen (suta-mayā paññā); noch door logisch en rationeel [maar geconditioneerd] denken (cintā-mayā paññā). Enkel door direct empirisch ervaren – ervaringswijsheid door zelfinzicht (bhāvanā-mayā paññā) kan de beoefenaar tot zelfrealisatie komen
Beide elementen zijn onafscheidelijk met elkaar verbonden - edelstenen sieraden kopen. De leer valt niet te scheiden van de Boeddha. De Boeddha zei: “Wie mij ziet, ziet de Dhamma. Wie de Dhamma ziet, ziet mij”.Met zijn allen kennen we het levensverhaal van de Boeddha zoals het in de sutta’sbeschreven staat. Het devote decorum is hier alom tegenwoordig
Een vriendelijke opa als het ware. Op andere plaatsen dan weer – vooral in de Mahāyāna sutta’s – wordt hij gepresenteerd als een soort ‘Übermensch’ terwijl sommige Vajrayāna–tradities niet ver van een goddelijk platform landen. Maar dit staat in schril contrast met de werkelijkheid. De Boeddha heeft nooit beweerd dat zijn ontwaken een moment was waarin allerlei goddelijke mysteriën aan hem geopenbaard werden.
En deze bevrijding noemde hij “de smaak van Dhamma”.Hij claimde niet dat hij een ervaring had gehad waarin hem een bevoorrechte esoterische kennis over het wezen van het universum ten deel was gevallen - edelstenen sieraden kopen. Het is pas toen het boeddhisme steeds meer op een religie ging lijken, dat dit soort enorme pretenties aan zijn ontwaken werden verbonden
De sutta’s van de Pali Canon wijken in niet geringe mate af van de historische context. edelstenen sieraden kopen. Als we het summier samenvatten kunnen we stellen dat Siddattha behoorde tot de bestuurlijke elite van de (relatief kleine) Sakya-stam (met een 20.000 à 25.000 stamleden), dat hij (als ksathriya) uitstekend opgeleid was en het bestuurlijke systeem van de Sangha goed kende
Veel belangrijker en heel wat luisterrijker dan zijn afkomst, is de levensreis die Siddhattha maakte - edelstenen sieraden kopen. Hij brak met zijn aangeleerde conditionering, zocht persoonlijk naar waarheid en bevrijdde zichzelf van het lijden, van dukkha. De historische Boeddha moet gezien worden als een vrij man, een libertijnse onderzoeker, een provo, een samana, die de bestaande sociale, religieuze en filosofische ideeën van de brahmaanse maatschappij radicaal afwees en een bevrijde Nieuwe Mens, evenals een nieuwe cultuur, voor ogen had
Patisotagāmiis letterlijk vertaald (en éénkennig op déze manier te interpreteren): ‘tegen de stroom in’. Tegen de stroom in van onwetendheid, hebzucht en haat (edelstenen sieraden kopen) Het hoeft dan ook niemand verwonderen dat hij tegen vele zere schenen heeft getrapt:hij loochende het geloof in god als schepper én als leidend beginsel;hij stelde de mens centraal door een weg uit te tekenen naar bevrijding, naar persoonlijke bevrijding
Zo zijn in de sutta’s van de Pali Canon vier moordpogingen op de Boeddha vermeld: drie van Devadatta en één van Angulamala. De Boeddha was een onderzoeker die pragmatisch op zoek ging naar datgene wat de mens kon verlossen uit zijn permanente onvrede (dukkha). Hij zocht naar wat hielp om een mens tot zelfrealisatie, tot ontwaken, tot innerlijke rust te brengen.
Wanneer we al de Boeddha willen beoordelen moeten we in de eerste plaats niet kijken naar het decor en het decorum, maar naar zijn wérkelijke grootheid, namelijk zijn wijsheid en zijn mededogen. edelstenen sieraden kopen. Paññā en karunā. En dan verschijnt géén god. Maar een mens. Een groot mens. Een mahāpurisa. Naar beoefening toe zegt de Boeddha transparant tegen eenieder die zijn boodschap wil horen het volgende: wil je je van dukkha bevrijden, dan moet je mijn voorbeeld volgen
Maar beperk je niet tot ‘horen’ alléén (suta-mayā paññā). Beperk je evenmin tot het intellectueel begrijpen van wat ik gedaan en gezegd heb (cintā-mayā paññā), maar realiseer in jezelf hoe mijn leer tot bevrijding en innerlijke vrede leidt - edelstenen sieraden kopen. De buddhadhamma – de leer van de Boeddha – staat niet voor blind geloof
Zijn leer is niet gebouwd op geboden, verboden en regels. Geen obscure, dreigende, eigenzinnige, tirannieke god die verdrijft en bestraft. De Buddhasāsana is de leer van een mens. Van een edele, ontwaakte mens. Het is een leer van mensen (Boeddha beelden kopen). Voor mensen. Voor allen die ‘geen zand op de oogleden hebben’
Willen we tot de essentie komen dan zal het zeker helpen wanneer we erin slagen de grootste gemene deler te vinden van de grootste bestaande boeddhistische stromingen. edelstenen sieraden kopen. En die gemeenschappelijke grond bestaat wel degelijk. Dit is de Rahula Walpola-declaratie (december 1981):Wat onze sekten, stromingen of technieken ook zijn, als boeddhisten aanvaarden we allemaal dat de Boeddha onze meester is die ons de leer heeft gegeven
Of het nu Theravāda of Mahāyāna (edelstenen sieraden kopen) is, we geloven niet dat deze wereld door een opperwezen, een god geschapen is, noch geregeerd wordt door een god (edelstenen sieraden kopen). In navolging van het voorbeeld van de Boeddha, die de belichaming is van groot mededogen (karunā) en grote wijsheid (paññā), zijn we van mening dat het doel van het leven is om zonder onderscheid mededogen te ontwikkelen voor alle levende wezens en te werken voor hun welzijn, geluk en vrede; en om wijsheid te ontwikkelen die leidt tot de realisatie van de ultieme waarheid
Navigation
Latest Posts
Welke Edelstenen - Degoudsbloem.be Passen Bij Mij
Gele Edelstenen - Degoudsbloem.be
Edelstenen - Degoudsbloem.be Zoeken Zwitserland